Vedligehold og opdatere dit indhold
Det findes i dag mange hjemmesider som har ligget på nettet i de sidste mange år. Her er det vigtigt at man vedligeholder og opdatere sit indhold og får ryddet op i det gamle. Hvis man f.eks. benytter wordpress og installere en skabelon med demo indhold er det vigtigt at rydde ud i alt det som ikke skal bruges. I dette indlæg kommer jeg med eksempler på hvad man glemmer at fjerne eller opdatere og hvordan man tjekker hvad der er i google index.
Mange gamle hjemmesider fokusere kun på at komme med nyt indhold og glemmer at opdatere det eksisterende. Det kan være stor effekt at hente, ved at sortere ud i ældre artikler og produkter. En kendt modetøjs webshop, dr. Adams fører mange spændende brands som er populære her og nu. Her kan det være et problem, hvis shoppen ikke fjerner en vare som de ikke fører længere, vil siden stadig være tilgængelig, men uden indhold. På den måde kan Google også konkludere at siden er tynd, og kan i værste tilfælde straffe hele domænet.
Et eksempel på at man bør rydde op i standardiserede demo indhold, er mange nye wordpress sider, hvor standard indlægget, “Hello world” bliver indekseret i Google, hvis det ikke ændres eller slettes. Det er et svagt resultat og væres skyld i at siden ikke kan ranke helt i toppen.
Lav en site søgning
Det er flere måder til at finde ud af hvad Google har indekseret og ikke indekseret. Ved en kommandosøgning i Google som “site:domænenavn.dk” få du nemt et overblik over hvad der er i index for det enkelte domæne. Hvis man fortsætter site-søgningen til ende, viser Google hvor mange sider som er i deres primære indeks. Normalt når man laver sådan søgning, og ikke er flere resultater at vise, vil Google fortælle, at sider ligger i det supplerende indeks.
Der kan være flere årsager til at sider kan ende i det sekundært indeks. Heriblandt at der ingen interne links er til siderne, hvorfor de ikke har nok værdi til at gøre sig i det “rigtige” indeks, men der kan også være tale om tyndt indhold eller duplikeret indhold.