Signalværdi og troværdighed online
Der er rigtig mange faktor der spiller ind når en bruger lander ind på din hjemmeside. Dette indlæg handler om signalværdi og troværdighed online og en af de støreste faktorer for at en besøgende ender med at køber på din webshop, handler om at kunden føler sig tryk. Hvis kunden har troværdighed til din hjemmeside, er chancen for salg meget bedre.
Førstehåndsindtrykket er vigtigt
Når en en mulig kunde bruger lander ind på din hjemmeside går der under 10 sekunder før kunden har dannet sig et indtryk af om de vil handle i din webshop eller ej. Den tid hvor kunde skal beslutte om det er din webshop eller en konkurrents side, de vil handle på, er alafgørende. Der sker en masse ting i hovedet når en person lader på en webshop og derfor er de første 10 sekunder alt afgørende for om du får vækket deres tillid. Derfor er det vigtigt at give brugeren et indtryk af en professionel og indbydende side. Jo bedre du gør det, jo større sandsynlighed er der for om du får solgt en vare eller ej. Her spiller designet en stor rolle. Der findes ingen facit for hvordan en webshop skal se ud, det afhænger i stor stil også af hvilke vare du sælger og hvilken målgruppe du prøver at ramme.
Troværdighed og udstråling
Der er meget vigtigt at der ikke skjules noget for kunden. Så oplysninger som firmaets adresse, cvr nummer og bank bør altid stående fremme, for at øge troværdigheden af webshoppen. Ligeledes bør dine handels- og leveringsbetingelser og returpolitikker står synligt, så de let ses på både forside og undersider. Det skal være nemt at komme i kontakt med virksomheden hvis der skulle gå noget galt.
Webbutikken Brodersen Kobborg der sælger smykker og pynte genstande online er et godt eksempel på at signalværdi og trovædighed er er en vigtigt faktor, når der skal sælges produkter online.