Schema mark-up kan være nyttigt
Schema mark-up eller strukteret data har egentligt har eksisteret i mange år. Markeringerne sættes op i koden, og er en måde hvorpå Google og andre søgemaskiner lettere kan læse og gennemskue siden. Struktureret data ikke en ny teknologi, men det er først her i de seneste par år, at Google og de andre søgemaskiner har vist stor interesse for det. Kort sagt går det ud på at præsentere de vigtigste informationer til søgemaskinerne, så de let og enkelt kan præsentere, det mest relevante resultatet for brugerne. Med korrekt opsat schema markering vil du kunne op nå rich snippets i søgeresultaterne. Rich snippets tiltrækker brugernes øjne, når de ser det på søgeresultatsiden også kaldet SERP. Flere undersøgelser viser at jo mere synlighed du har i SERP, jo større chance er der for at brugeren klikker på det enkelte resultat.
Her ses et eksempel på et søgeresultat på “babygear rabatkode”, hvor det er giver ekstra plads i søgeresultatet pga. korrekt schema mark-up. RabatBanditten.dk som tilbyder rabatkoder til webshops, har implementeret struktureret data korrekt, og har til dette rich snippet benyttet markeringen “Sales Event”. Vigtige elementer som med fordel kan tagges op på enhver side er: Website, Webpage, Kontakt-side og Om os side. Det spiller en stor rolle, og afhængiger meget af hvad de side handler om, hvad bør du tagge det op.
Hvordan kan du gøre det?
Der findes 3 overordnet måder at tagge schema op på, hvilket er gennem Microdata, RDF eller microformats. Der er fordele ved hver måde at gøre det på, og du bør tage udgangspunkt i hvad der passer bedst til systemet, der arbejdes i. Når dataen er implementeret, kan du tjekke resultatet i Google værktøj og Google search console, for at se om dataen er implementeret korrekt.
Hvorfor schema?
Svaret siger mere eller mindre sig selv. Med schema mark-up kan der opnås udvidelser i søgeresultaterne og dermed større opmærksomhed. I og med dit resultat vises på mere plads vil brugeren rent naturlig blive opmærksom på resultatet.