Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.
Markedsføring er rigtig mange ting, og det er en disciplin som det er de færreste virksomheder der mestrer selv. Markering kan handle om alt fra at få produceret en stor landsdækkende TV kampagne, hvor man er en stor virksomhed til at få trygt flyers der bliver delt ud i det lokale indkøbscenter. Der er ikke noget der hedder rigtig og forkert markedsføring, da det afhænger fuldstændig af hvad det er for en virksomhed, og hvem kunderne er.
Sponsorater er smarte – for nogen
En af de ting som vinder meget frem, og som har gjort det i de sidste mange år er diverse sponsorater. Det gode ved sponsorater er, at der findes sponsorater til alle budgetter. Vil man være hovedsponsor i en større superliga klub skal man hive mange millioner ud af budgettet, men mindre virksomheder kan typiske have stor gavn af at tegne mindre sponsorater i divisionsklubber eller sågar serieklubber. Det kan være alt fra sodavandsgiganten Pepsi der for et astronomisk millionbeløb sponsorer Champions League og flyselskabet Emirates der sponserer store klubber som Real Madrid til mindre cateringfirmaer der sponserer en 1. divisions håndboldklub til den lokale smed der støtter et ishockey hold og til producenten af pakninger og o-ringe, Gunnar Haagesen A/S der sponserer fridykkeren Stig Pryds.
Fælles for dem er, at de på deres hjemmesider kan fortælle historien om hvordan de giver noget igen, samtidig med at de bliver sat i forbindelse med noget, de ellers normalt ikke ville blive forbundet med og dermed udvider deres område.
Udover at man får lidt plads i et klubhus, på en trøje, en hjemmeside eller noget helt fjerde, får man i de fleste tilfælde (hvis der er tale om et lidt større sponsorat) også adgang til et sponsornetværk, hvor man kan netværke og dermed muligvis skabe noget forretning. At være en del af et sponsornetværk, er som at være i et fællesskab, hvor man deler noget – og det gør det ofte lettere at indgå eventuelle aftaler, fordi man jo på et punkt et ligesindet.
Personlige sponsorater behøver ikke være en dårlig ide
Der er nogen der tegner sponsorater udelukkende for netværkets skyld, eller udelukkende for at brande sig selv i medierne, alt efter hvilke type af sponsorater. Der findes dog også sponsorater, der er mere personlig karakter, nogen kalder dem direktør-sponsorater, hvor man som virksomhed tegner et sponsorat på grund af et venskab eller udelukkende for at støtte en god sag. At have sponsorater kan nemlig også sagtens være led i en større CSR mæssig strategi, da det er et god signal at støtte op omkring en person, en klub eller en sag.
Direktørsponsorater kan godt have en lidt negativ klang og har generelt et lidt blakket ry, men det betyder ikke, at det ikke kan være en god investering.