DEL

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Det er efterhånden gået op for de fleste virksomheder, at kommunikation er et vigtigt område, som kræver opmærksomhed uanset branche. Men hvad er god og effektiv kommunikation? Det findes der desværre ikke et endegyldigt svar på, da det afhænger af den enkelte kontekst. En ting er dog sikkert: virksomheders kommunikation skal være velovervejet og have et formål – og det kan en kommunikationsstrategi sørge for.

Kommunikationsplan eller kommunikationsstrategi?

For det første er det vigtigt at kende til forskellen på en kommunikationsplan og en kommunikationsstrategi. En plan er specifik og rummer konkrete tiltag eller gøremål i forbindelse med en bestemt begivenhed. En strategi definerer overordnede målsætninger og sætter rammen. Begge dele er vigtigt for en hver virksomhed, men fordi kommunikationsstrategien er lidt mere ukonkret og abstrakt, kan den være sværere at håndtere end kommunikationsplanen, som jo netop er dejlig konkret.

En strategi med et formål

Når man som virksomhed skal udvikle eller revidere en kommunikationsstrategi, skal man først og fremmest stille sig selv spørgsmålet: Hvad vil vi have ud af vores kommunikation og markedsføring? Svaret på dette spørgsmål bliver det overordnede kommunikationsmål, og alle tiltag skal tages i betragtning ud fra det. Det vil sige, at hver gang et nyt kommunikationstiltag skal igangsættes, skal man overveje, om det bakker op om det samlede kommunikationsmål. Hvis ikke bør man enten droppe tiltaget eller revidere strategien.

Udfordringer med kommunikationsstrategien?

Det kan være sværere at udvikle en kommunikationsstrategi, end man lige tror. Og det kan være mindst lige så svært at holde sig til den i praksis, fordi der i en virksomhed sker mange ting på samme tid. Det er heller ikke unormalt, at man løbende må justere strategien i takt med at virksomheden udvikler sig. Derfor kan det være en fordel at bede en kommunikationsrådgiver om hjælp til at udforme kommunikationsstrategien. Med rådgivning fra en professionel kan i nå frem til en effektiv strategi, der skaber værdi for jeres virksomhed og den målsætning, I har sat jer.