DEL

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Google har det, Facebook har det, og det betyder med andre ord, at du bliver mødt af det alle steder. For du kender det nok godt. Du besøger en webshop og kigger på produkter som tiltaler dig, og vupti så oplever du pludselig, at produkterne dukker op i dit Facebook feed, på din instagram konto eller måske i bannere rundt omkring på nettet. Fænomenet hedder mange ting, men kaldes oftest dynamiske produktannoncer.

Det dynamiske element består i, at produkterne tilbyder alt efter, hvad du har kigget på. Og annonceelementet består selvfølgelig i, at virksomheder betaler for at tilbyde deres produkter direkte i dit feed. Men hvordan fungerer det egentlig?

Prøv det selv – live

Et tænkt eksempel kunne være, at du havde besøgt https://www.stofgiganten.dk/ – prøv engang at gøre det – for de benytter sig af dynamiske produktannoncer. Herefter kan du besøge et produkt, som du godt kan lide eller finder spændende, og herefter vil du formentlig opleve, at produkterne vises indtil du ikke længere kan dy dig, og ender med at købe en rulle med stof.

Det smarte ved dynamiske produktannoncer er faktisk, at man efterfølgende, som ejer af webshoppen har mulighed for at målrette yderligere annoncer til dig. Undersøgelser viser nemlig, at brugere der har købt indenfor 10 dage er tilbøjelige til at købe igen. Derfor kunne det give god mening, at lave annoncer med de mest populære produkter til de brugere, som har købt indenfor de seneste 10 dage.

Men hvordan virker det?

Det tekniske fundament for dynamiske produktannoncer er såkaldte cookies eller små sporingskoder, som tilknyttes den enkelte brugers besøg på sitet. Disse cookies sender data om de enkelte besøg tilbage til Facebook og Google og giver så virksomheder mulighed for at vise dig, netop det, du har kigget på. Men er det så overvågning? Nej, for den data som sendes er krypteret og sløret, og webshopejerne ser aldrig nogensinde hverken navn, adresse, hårfarve, telefonnummer eller noget andet på dig. De har blot mulighed for at målrette til de besøgende på deres produkter, og intet andet.