DEL

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Som virksomhed kan det være en jungle at finde rundt i, hvordan man bedst når ud til sine potentielle kunder. Det gælder uanset, om kunderne er privatpersoner eller andre virksomheder. Der er dog forskellige ting, man kan gøre for at nå mere effektivt ud til kunderne og finde ud af, hvordan man bruger marketingbudgettet bedst. Man kan f.eks. overveje at fokusere mere på b2b attribution.

Bliv klogere på kundernes rejse med b2b attribution

Hvis man ikke aktivt gør noget for at finde ud af, hvordan kunderne er havnet hos virksomheden, kan det være svært at finde ud af, hvad man har gjort godt, for at de er kommet. Har man gang i flere forskellige tiltag for at generere salg eller besøgende på hjemmesiden, kan det derfor være svært at finde ud af, hvilke tiltag, der har virket bedst.

B2b attribution går ud på at finde ud af, hvordan kundens rejse til køb eller kontakt med virksomheden har været, og hvad der har betydet mest på den rejse. Således kan man som virksomhed lettere finde ud af, hvordan man skal prioritere sit marketingbudget. Hvilke tiltag skal man bruge flere penge på? Og hvilke tiltag skal man bare droppe? På denne måde kan man få flest kunder ud af pengene i budgettet.

Forskellige modeller for attribution

Når man kigger på attribution, findes der forskellige modeller, der lægger vægt på forskellige punkter i kundens rejse til virksomheden. Det vil være forskelligt, hvilken model, der passer bedst til forskellige virksomheder. Samtidig kan det også være svært at finde én, der passer helt perfekt til ens virksomhed.

Alt efter, hvilken model, man kigger på, vil det være forskelligt, hvordan det ser ud til at give bedst mening at prioritere sit marketingbudget. De første to modeller tillægger al værdi til enten den sidste interaktion en kunde har inden købet eller den første.

Dermed bliver alle andre interaktioner på kundens rejse til køb ligegyldige. Dette gælder også, selvom de måske har spillet en lige så stor eller større rolle for kundens beslutning om at købe. Ifølge disse to modeller skal man derfor bruge mere af sit marketingbudget på de steder, hvor kunden har mødt virksomheden første eller sidste gang.

Attributionsmodeller, der tillægger flere interaktioner værdi

Der findes dog også andre modeller for attribution, der også tillægger andre interaktioner på kundens rejse værdi.

Det kan f.eks. være den mere tidsbaserede model, hvor interaktionerne får mindre værdi, jo længere væk fra købstidspunktet, de er. Man kan dog heller ikke være sikker på, at det er den sidste interaktion, der har størst betydning for købsbeslutningen.

En fjerde model kan være den lineære model, der tillægger alle punkter på rejsen lige stor værdi. Denne model kan dog også have udfordringer, for der kan være et eller flere punkter, der har haft ingen eller mindre betydning for beslutningen om at købe.

Den sidste model i denne kategori kaldes af nogle for præcisionsmodellen. Her lægges der mest vægt på både første og sidste interaktion og mindre vægt på interaktionerne i midten. Igen kan det dog også være, at det var en af interaktionerne i midten, der var afgørende for købet.

Der er ikke én model, der er den rigtige

Alle virksomheder kan ikke gå ud fra én model og så regne med, at den passer til deres virksomhed. Man er nødt til at finde ud af, hvilken model, der passer til den virksomhed, man har. Noget af det, der også kan spille ind, er længden på kundens rejse fra første møde til køb. For mange b2b virksomheder kan kunderejsen godt tage længere tid, fordi det ofte er lidt større køb, end når det er privatpersoner, der er kunden.

Der kommer dog hele tiden nye modeller til. Man er bl.a. begyndt at lave modeller, der bruger kunstig intelligens til at kunne give et endnu mere præcist billede af, hvor kunderne kommer fra. På denne måde kan man lave en endnu mere præcis fordeling af marketingbudgettet.