Kend de rigtige b2b kanaler
Ligegyldigt hvilket markedet du befinder dig på, er det vigtigt at have en klar strategi om hvilken målgruppe man henvender sig til. Er det til slutbrugeren, også kaldt business to consumer, i daglig omtale B2C, eller B2B, som henvender sig til business to business, altså handel mellem virksomheder. Der findes mange enkelte strategier når det handler om B2C markedet, men når det kommer til B2B, er der mange danske virksomheder der kæmper med markedsføringen. I dette indlæg kommer vi med nogle bud på hvordan du kommer i gang med at sælge dit produkt online.
Henvend dig til den rigtige målgruppe
Hvem ønsker vi at kommunikere til? Hvad ønsker vi at kommunikere til? Og hvor ønsker vi at kommunikere til dem? Dette er gode spørgsmål at stille sig selv, inden man overhovedet begynder med markedsføring.
Et eksempel er rengøringsvirksomheden Tennberg A/S som eksempel ønsker at kunne kommunikere til brugere til både B2C, med deres privat rengøring og til dem som er på udkig efter erhvervsrengøring. Som vi indledningsvis kom ind på fokusere vi på B2B markedsføring i dette indlæg, så vi kigger på hvordan Tennberg ApS kommunikere budskabet om at deres erhvervsrengøring er både økonomisk fordelagtig for kunderne, men vigtigst af alt, at netop deres rengøring er den bedste.
Traditionelle erhvervsnetværk virker stadig B2B
Rundt i forskellige byer, findes der stadig en lang erhvervsnetværk, hvor der koster et års beløb at deltage i. Ved disse netværk er det er der både mulighed for sparing og for salg. Rigtig mange erhvervsledere er glade for at møde deres kommende samarbejdspartnere ansigt til ansigt inden de indgår samarbejde. Mulighedenerne for at lukke en samarbejdsaftale til disse netværk er rigtig gode, og er klart en god markedsføringkanel på B2B markedet.
Online markedsføring med Google Ads
Hjemmesiden spiller en stor rolle for at opnå gode placeringer hos Google. Hos Tennberg har man derfor sørget for at have en side dedikeret til hvert søge ord, fx. “Erhvervsrengøring” for at sikre, at brugerne får det som de efterspørger. Derudover har man købt sig til annoncering på på søgeordene “erhvervsrengøring” og “erhvervsrengøring i københavn”, i Google Ads, og bliver derved vist 2 gange når brugeren søger efter disse services.