DEL

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Der findes et væld af tandlægeklinikker i Danmark. Når folk vælger en tandlæge, sker det som udgangspunkt på baggrund af, hvor i landet tandlægen befinder sig, for selvsagt giver det ikke nogen mening at gå til tandlægen i Odense, hvis man bor i København.
Selvom lokation spiller en væsentlig rolle i forbindelse med de fleste menneskers valg af tandlæge, er det for mange mennesker også vigtigt, at der er den rette kemi patient og tandlæge imellem, at priserne er til at overkomme, og at tandlægen driver sin praksis på professionel vis.

Den professionelle tandlæge

Hvis du har en tandlægepraksis, er du sandsynligvis allerede opmærksom på, hvad du kan gøre for at fremstå professionel overfor dine patienter. Rent lavpraktisk er det for eksempel essentielt, at din praksis ikke er for svær at finde, at du har en dørtelefon, der virker, at venteværelset omfatter magasiner og passende informationsmateriale, og at dine patienter ikke skal finde sig i alt for meget ventetid. Ventetid kan opstå hos enhver form for lægelig behandler, og dét skyldes naturligvis, at det ikke altid er til at forudsige, om en given behandling forløber, som den skal. Alligevel kan du med fordel sikre dig, at du ikke forsøger at proppe flere patienter ind i din kalender, end kalenderen kan holde til. Hvis en patient flere gange i træk oplever at skulle vente i en halv time på at kunne komme til, er der en god sandsynlighed for, at patienten på sigt vil beslutte sig for at skifte tandlæge.

Den imødekommende tandlæge

Som tandlæge er det også vigtigt, at du imødekommer dine patienters behov. Nogle tandlæger vil for eksempel tilbyde patienter, der ikke har så mange penge, afbetalingsplaner i forbindelse med behandlingerne. Særligt vigtigt er det dog, at du tager højde for, at én eller flere af dine patienter muligvis kan lide af tandlægeskræk.
Tandlægeskræk er et udbredt fænomen, der karakteriserer næsten halvdelen af den danske befolkning, og én ud af 10 danskere er så mange for at gå til tandlægen, at de helst helt vil undgå nogensinde at skulle befinde sig i tandlægens stol. Hvis du har en patient, som fortæller dig, at han eller hun lider af tandlægeskræk, bør du gøre alt, hvad du kan for at sikre, at patienten føler sig tryg hos dig. Lav klare aftaler med patienten, så der ikke er nogen tvivl om, hvad der skal foregå under hver behandling. Tal med patienten om, hvad det helt konkret er, der fremprovokerer skrækken. Og forklar patienten, at tandlægeskræk absolut ikke er noget at skamme sig over.

Det rette udstyr

Ingen tandlægeklinik kan fungere optimalt uden det rette udstyr. Hvis udstyret ikke virker, som det skal, vil hver behandling tage længere tid end nødvendigt, hvilket hverken er ideelt for dig eller for patienten. Heldigvis findes der firmaer, der specialiserer sig i udstyr til tandlægeklinik. Gå online for at finde det bedste udstyr til de skarpeste priser.