DEL

Indholdet du nu skal til at lære er betalt for at virksomheden, der linkes til. Linket er derfor også af betalt karakter.

Man skal nok have boet under en gevaldig stor sten, for ikke at have lagt mærke til, at det i den forgangne fredag var den såkaldte “Black Friday”, udsalgsdagen over dem alle, der på ganske få år er rejst over Atlanten og har taget danskerne med storm.

Det er langt fra alle butikker, der kører med de Black Friday tilbud om man kender fra USA, og der er da også flere kæder, der mere eller mindre kører en hel tilbudsuge og ikke bare en enkeltstående dag.

Der er blevet brugt uhyre summer på annoncering på alle platforme i uger op til Black Friday, og alle de store kæder har stået i kø for at have de bedste tilbud og for at råbe højest omkring det – det har med andre ord fyldt rigtig meget i den forgangne uge (og ugerne op til).

Reklamer givet godt ud

Der er dog meget der tyder på, at det ikke har været forgæves, alle tal er naturligvis endnu ikke opgjort, ligesom det selvfølgelig ikke er alt det bliver offentligt. Alligevel tegner der sig et klart billede, af at Black Friday anno 2017 kommer til at slå alle rekorder og blive den største enkelte salgsdag, præcis som den gjorde sidste år.

Netbutikkerne burde egentlig ikke være med

Den helt oprindelige historie var, at Black Friday var dagen hvor butikkerne tømte deres butikker for at få gjort klar til julesalget og komme af med alle de varer de ikke længere skulle have, og derfor solgte det stærkt nedsat.

Internethandlen kom efterfølgende med med den såkaldte Cyber Monday, der var et online modspil til Black Friday. I dag er det naturligvis smeltet så meget sammen, at de fysiske butikker såvel som online handlen er begge er med.

Cyber Monday er ikke for alle

I dag er det så Cyber Monday, og der er da også mange, som er hoppet med på vognen og tilbyder lave priser, men i forhold til den opmærksomhed som Black Friday fik, så blegner det en smule.

Billedet stammer fra hvidevarer forhandleren Skousen

Ovenstående eksempel er et man møder på mange webshop i dag, altså et klar bevis på, at Cyber Monday bestemt findes i Danmark. De fleste har dog nok brændt det meste af markedsføringsbudgettet af på Black Friday, eller gemmer resten til julesalget, så markedsføringen er noget mere sparsom.

EFTERLAD ET SVAR